Handproblemen

SAM_6417.JPG

De hand is een complex onderdeel van ons lichaam: we maken er onze knoopjes en ritssluitingen mee dicht, schrijven kerstkaarten of typen berichten op onze smartphone, maar  we kunnen er ook huizen mee bouwen en alles daar tussenin. De vele onderdelen maken dit alles mogelijk: botten, pezen, spieren, gewrichten, banden…

​

Het geheel moet uiteindelijk ook aangestuurd worden door ons brein. Bij een of meerdere van deze onderdelen kan het door deze veelzijdigheid juist ook mis gaan. Een breuk na een val, overbelasting tijdens huishoudelijke activiteiten of werk of een vorm van reuma of slijtage, de lijst met handaandoeningen is te lang om op te noemen. Dit kan op elke leeftijd voorkomen. Dit kan leiden tot pijn, stijfheid en bewegingsbeperkingen.

Handproblematiek komt veel voor bij mensen met:

• Reuma (artrose/slijtage, ontstekingsreuma en weke-delenreuma zoals fibromyalgie)

• Morbus Quervain of tendovaginitis

• Triggerfinger

• Dupuytren

• Letsel na een ongeval (deels of geheel beschadigde botten, pezen, banden)

​

Het uitgangspunt van de ergotherapeut zijn de activiteiten van het dagelijkse leven: het open draaien van een kraan, het openen van een tube of potje, het uitwringen van een vaatdoek of het vasthouden van een boek; de lijst met gevolgen voor het dagelijkse leven is oneindig en is sterk persoonsafhankelijk.

Bij aanvang van de behandeling zal de ergotherapeut eerst diagnostiek verrichten. Er worden metingen verricht die de functionaliteit van de hand in kaart brengen. Deze meetgegevens kunnen in een latere fase gebruikt worden om te beoordelen of de functionaliteit van de hand vooruit is gegaan. Daarnaast zullen er tijdens de eerste afspraak doelen worden opgesteld. Dit kan variëren van pijnvermindering, leren om rust te nemen, tot het weer kunnen snoeien van het boompje in uw achtertuin.

Deze doelen kunnen bereikt worden middels handoefeningen, uitleg over de aandoening, het leren omgaan met verminderde functionaliteit en/of het inzetten van spalken of hulpmiddelen. De typerende aanpak van een ergotherapeut is praktijkgericht. Tijdens de behandeling worden de activiteiten die voor u belangrijk zijn uitgebreid bekeken en zal u samen met de ergotherapeut zoeken naar mogelijkheden om het onmogelijke weer mogelijk te maken.

​

Voor meer informatie met betrekking tot mogelijkheden, tijden en vergoedingen kunt u terecht bij een van onze medewerkers aan de balie of uw ergotherapeut.